استخدام کارشناس فروش و مدیر فروش

نسبتا هر روز ارتباط هایی دارم که از من می پرسند فروشنده ،کارشناس فروش ،مدیر فروش و یا بازاریاب جهت استخـدام سراغ دارم یا خیر.فروشندگان قلب تپنده هر کسب کاری هستند و در خط مقدم جبهه نبرد با رقبا قرار دارند.به ویژه در زمان رکود اقتصادی نیاز به فروشندگان توانا بیش از بیش آشکار می شود.


فروشگاه

درآمد,راهنمای کسب درآمد میلیونی,کسب و کار اینترنتی,کسب درآمد اینترنتی,درآمد اینترنتی,کسب درآمد از اینترنت,کسب درآمد,زپو

اما چگونه در استخـدام کارشناس فروش مدیر فروش بازاریاب موفق باشیم؟

برای این کار راه حل های مختلف ی هست از عبارت :مراجعه به کاریابی ها،دادن اگهی استخدام،کمک گرفتن از دوست ها و آشنایان،جذب فروشندگان رقبا،جذب فروشندگانبقیه مجموعه ها همچنین ساختن فروشنده !

الف ) استخـدام فروشنده از طریق مراجعه به کاریابی ها

کاریابی ها برای معرفی کارجویان به کار فرمایان ایجاد شده اند.جهت استخـدام کارشناس فروش بازاریاب به سراغ آن ها بروید تقاضای خود را به آن ها اعلام بکنید .امروزه سایت های اینترنتی کاریابی هم وجود دارند که شما می توانید به صورت آن لاین در بانک اطلاعات رزومه های آن ها به جست و جو بپردازید.

ب) آگهی استخدام

اقطعا لا اولین مورد ایی که به ذهن شما برای استخـدام کارشناس فروش می رسد دادن اطلاعیه در روزنامه های نیازمندی ها هست.در این رابطه رعایت چند نکته می تواند مفید باشد:

۱)مکان قرار گیری اگهی استخدام: بسیاری از افراد فکر می کنند صفحه اول یک روزنامه نیاز مندی بهترین جا برای آگهی استخـدام است ولی تجربه به من نشان داده اکثرا افراد جویای کار مستقیم به سراغ صفحه اطلاعیه های استخـدام می روند.جهت جذب استخـدام بازاریاب ،اگهی خود را در صفحات استخـدام چاپ بکنید .

۲)به طور کلی هر چقدر کادر آگهی بزرگتر و متن آن رنگی باشد افراد معتبر تری را جذب می بکنید .خصوصا زمانی که از صنف ده ها اگهی وجود داشته باشد به نظر می رسد افراد قوی تر جویای شغل به آگهی های بزرگتر رنگی توجه می کنند.

۳)عنوان آگهی در جذب قوت فروش خیلی با اهمیت زیاد است.چنانچه در اگهی بنویسید (استخـدام بازاریاب) تیپ آدم می آید چنانچه بنویسید استخـدام (کارشناس فروش) تیپ آدم دیگر.به صورت تجربی به شرکـت هایی که مشاوره بازاریابی فروش می دهم توصیه می کنم در متن اگهی های استخـدام خود قطعا استخـدام مدیر فروش و کارشناس فروش را بنویسند تا بتوانند دامنه وسیع تری از افراد را جهت مصاحبه استخدامی دعوت رزومه های زیادتری دریافت کنند.

۴)نوشتن زمینه کار شرکـت نقش تاثیر گذار ی در جذب افراد توانمند آن حوزه دارد.اگر به دنبال افراد با تجربه در زمینه کاری خودتان هستید پیشنهاد می کنم زمینه کار شرکت خود را بنویسید.با این کار می توانید فروشندگان ناراضی رقبا را جهت مصاحبه دعوت بکنید حتی اگر آن ها را هم استخـدام نکردید به اطلاعات جالبی در رابطه با رقبای دست می یابید.

۵)نوشتن نام کمپانی می تواند مفید یا ضرردار باشد.چنانچه از برند قدرتمندی برخوردار هستید با درج نام برند می توانید ،فروشندگان قوی را به سمت جذب بکنید ولی اقطعا ل این را بدهید که رقبای شما روی این موضوع حساس شوند بخواهند جهت کسب اطلاعات در رابطه با شما از این طریق کار کنند.

۶)درج اطلاعات ارتباط کامل مانند تلفن ،فکس ایمیل می تواند دامنه وسیع تری از افراد را به سمت شما بکشاند ولی گاهی از شرکـت ها به امکان تعداد ارتباط بالا یا عدم امکان جواب گویی تلفنی یا ملاحضات امنیتی و به جهت عدم شناسایی بوسیله رقبا مخاطبان فقط اقدام به درج شماره فکس یا پست الکترونیکی می کنند.

۷) گذاشتن شرط مدرک تحصیلی بالا را مگر در موارد ی که جزو الزامات پیش نیاز های شغل فروش باشد توصیه نمی کنم.نمونه های بسیاری از افراد دارای مدارک تحصیلی بالا دیده ام که توان مندی فروش نداشته اند و بر عکـس آن با بسیاری از اقراد با مدارک تحصیلی پایین اما توانمند در حوزه بازاریابی و فروش کار کرده ام.شغل فروش نیازمند هوش هیجانی (EQ) بالایی است .مدرک تحصیلی بالا الزاما دال بر هوش هیجانی بالا نیست.

۸)اگر به دنبال استخدامی مدیر فروش متخصص پیشرفته هستید مجلات نشریات صنعت را فراموش نکنید.در مجلات تخصصی حوزه کار اگهی استخدامی چاپ بکنید .عموما مدیران فروش و متخصصین فروش پیشرفته ی مجلات صنعت خود را تحقیق می کنند.

۹)چنانچه حقوق فوق العاده جذابی نمی توانید پرداخت بکنید از نوشتن آن خودداری بکنید .به اعتقاد من فروشنده حقوق و ویژگی ها ی خود را تعیین می نماید .برای فروشنده ممکن است رقم چند ده میلیونی در ماه هم کم باشد و برای فرد دیگری حقوق اداره کار نیز زیاد باشد!فقط زمانی حقوق را بنویسید که فکر می بکنید می توانید تعداد بسیاری را به واسطه آن به سمت خود جذب بکنید .

۱۰)چنانچه قوت فروش آسان می خواهید می توانید در متن آگهی خود قید بکنید به همراه روش بازاریابی

جهت اگهی استخـدام قوت فروش علاوه بر نشریات از فضای وب می توانید مصرف تاثیر گذار ی ببرید.

۱)در سایت های مختلف نیازمندی مثل سایت ایستگاه ،ایران تجارت …. اطلاعیه استخـدام خود را درج بکنید . وبسایت های نیازمندی عموما جهت درج آگهی معمولی خدمات رایگان می دهند.

۲)در وب وب سایت شرکت خود یک سری جهت استخدامی قرار دهید.اقطعا ل دارد فرد توان مندی از سایت شما بازدید نماید و تمایل به استخـدام در کمپانی شما را داشته باشد.

۳)در گروه های تخصصی برنامه های ارتباطی مثل تلگرام ،لاین … همچنین وب سایت های شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و لینکداین … اگهی استخدامی خود را قرار دهید.

۴)در صورتی که بانک ایمیل افراد کارشناس حوزه کاری خود را در اختیار دارید ،ارسال پست الکترونیکی انبوه می تواند مثمر ثمر باشد.

۵)در وب سایت های تخصصی حوزه کاری خود می توانید اگهی استخدامی قوت فروش کارشناس را قرار دهید.

ج )کمک گرفتن از دوست ها آشنایان:

به دوست ها آشنایان همین طور همکاران خود بسپارید اگر فروشنده پیشرفته جهت فروش بازاریابی مجموعه شما دیدند به شما معرفی کنند.هنوز در بسیاری از موارد تبلیغات دهان به دهان خوبتر از تبلیغات انبوه عمل می نماید .زیاد ی از فروشندگان متخصص به اطلاعیه های استخـدام کارشناس فروش توجه ی نمی کنند یا اصلا آن ها را نمی بینند. برای چه که در حال حاضر مشغول به کار می باشند .در هر صنفی برخی افراد توصیه کننده هستند .به عنوان مثال خـبر نگار یا مدیر یک نشریه تبلیغاتی صنعت به تعداد بسیاری از افراد آن صنعت دسترس و نگرانی ی و از ارتباطات وسیع ایی با فعالان آن صنف برخوردار است.به این افراد مراجعه بکنید و از آن ها بخواهید در صورت دیدن و یا شناختن فروشنده مناسب ، آن ها را به شما معرفی کنند.

د) فروشندگان رقبا:

یک فروشنده متخصص عموما جایی مشغول به کار است برای چه که فردی که در فروش توان مند است ابتدا باید بتواند توان مندی های را بفروشد.فروشندگان رقبا را به سه بخش می توان تقسیم کرد :۱)فروشندگانی که قبلا با رقبای ما کار می کرده اند و الان جدا شده اند.۲)فروشندگانی که در حال حاضر دارند با رقبا کار می کنند ولی ناراضی می باشند می خواهند جدا شوند. ۳)فروشندگانی که با رقبا کار می کنند و راضی هستند .

شما می توانید جهت هر سه دسته برنامه بریزید.فروشندگان با مشتریان در رابطه می باشند ،زمانی که یک فروشنده از مجموعه ی جدا می شود اولین شخصی که متوجه می شود مشتریان او هستند .به سراغ مشتریان فعال مشتریان بالقوه و افراد توصیه کننده (افرادی که به موقعیتی که در آن قرار گرفته اند به فروشندگان صنعت شما در رابطه هستند ) رفته از آن ها بپرسید آیا فروشندگانی از رقبای شما را می شناسند که در حال حاضر با آن ها کار نمی کنند و یا خیر.همچنین می توانید از مشتریان بپرسید که فروشنده قوی در بین کارمندان رقبای شما می شناسند یا خیر.در صورتی که جواب آن ها مثبت هست می توانید از مشتریان بخواهید از طرف شما برای اسخدام کارشناس فروش به طور غیر مستقیم با آن فروشنده مذاکره کنند که درصورتی که تمایل دارد آن مجموعه را ترک نماید شما می توانید جهت استخـدام با آن ها مذاکره بکنید .

ه) فروشندگان غیر مرتبط

بسیاری از مدیران به دلایل مختلف از ملاقات فروشندگانی که می خواهند محصولی به آن ها بفروشند طفره می روند.من پیشنهاد می کنم هر فروشنده ای را حداقل برای بار ملاقات کنند.چرا که نمی دانند چه فردی را می بینند و این می تواند باب آشنایی با آن ها را برای شان باز نماید .فروشندگانی که می خواهند با شما ملاقات کنند را ببینید ،و اگر فروشنده ای به سراغ شما آمد توانمند بود به او پیشنهاد استخـدام در مجموعه خود را بدهید!!!

و)تهیه فروشنده:

بسیاری از افراد توان مندی فروش را دارند ولی تا به حال این قابلیت را در کشف نکرده به آن تذکر نکرده اند.یکی از کمپانی هایی که به آن مشاوره بازاریابی می دهم فروشنده توانمندی دارد که قبلا حساب دار آن شرکـت بوده است یا در شرکت دیگر یکی از متخصصین فروش موفق آن قبلا در همان شرکـت منشی بوده است.در شرکت خود ببینید چه افرادی می توانید روش فروش بازاریابی داده و وارد شغل فروش بکنید . گاهی وقتها اوقات مورد های خوب ی می توانید پیدا بکنید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *